Flyktningetjenesten søker

Programrådgiver/ praksiskoordinator

 

Har du erfaring fra arbeid med flyktninger og oppfølging av Introduksjonsordningen, og ønsker å være med på kvalifiserings- og integreringsarbeidet i Harstad kommune?
I så fall vil vi gjerne høre fra deg!

Vi søker etter nye programrådgivere med hovedansvar for kvalifisering ut mot jobb/ utdanning og oppfølging av praksis for deltakere i kommunens Introduksjonsordning. Vi lyser ut 1 fast stilling, og inntil 2 midlertidige stillinger.

Flyktninge- og integreringsarbeidet i Harstad kommune er i en spennende utviklingsfase, og det jobbes kontinuerlig for å tilpasse tjenestene til våre innbyggeres behov. Enhet for integrering er organisert under kultur og oppvekstsektoren, og i to avdelinger under samme tak: Flyktningetjenesten og Voksenopplæringen.

Enheten har bl.a hovedansvar for etablering og oppfølging av flyktninger som bosettes i kommunen etter avtale med Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, koordinering av kommunens Introduksjonsordning og kvalifisering av deltakere mot utdanning/ arbeidsliv, helsetjenester for flyktninger, og norskopplæring, samfunnskunnskap og grunnskoleopplæring for voksne innvandrere.

Harstad har som mål å bosette 210 flyktninger i 2023, og søker en motivert og engasjert kollega som kan bidra med sin kompetanse og erfaring, samt sikre god kvalitet på kvalifiserings- og praksisarbeidet i kommunen. Som programrådgiver/ praksiskoordinator i Enhet for integrering skal du være vår profesjonelle kontakt mot lokalt næringsliv, med hovedfokus på rask overgang til arbeid/ utdanning etter endt introduksjonsprogram for den enkelte deltaker.

Arbeidsoppgaver:

Koordinering og tett oppfølging av den enkelte deltakers introduksjonsprogram, og utarbeide individuelle planer med mål om kvalifisering til arbeid/ utdanning.
Etablere og videreutvikle et tett samarbeid med lokalt næringsliv om språk- og arbeidspraksis for deltakere i kommunens introduksjonsordning, herunder fremskaffe nye praksisplasser og følge opp eksisterende praksisavtaler.
Tett oppfølging og veiledning av deltakere som er praksis hos offentlige og private arbeidsgivere, i dialog med den enkelte arbeidsgiver.
Saksbehandling og oppfølging i henhold til Introduksjonsloven og ny Integreringslov.
Noe gruppeveiledning/ kurs for deltakere i introduksjonsordningen om det norske arbeidslivet, praksis og jobbsøking.
Samhandling og samarbeid med interne og eksterne samarbeidspartnere rundt enkeltpersoner/ saker for rask kvalifisering ut mot arbeid/ utdanning.

Kvalifikasjoner:

Relevant høyere utdanning, gjerne sosial/velferd/ pedagogikk/ samfunnsfag
God kjennskap til Introduksjons/ Integreringsloven, og praktisk kunnskap/erfaring fra oppfølging av deltakere i praksis- og arbeidsrettede tiltak hos private og offentlige bedrifter.
Erfaring fra veiledningsarbeid, inkludert saksbehandling og journalføring
Kjennskap til lokalt næringsliv
Erfaring fra saksområdet og arbeid med personer med flerkulturell bakgrunn
Førerkort klasse B
Flerspråklig kompetanse er en fordel, men ikke et krav
For deg som ikke har norsk som morsmål: Du må vise at du kan snakke og skrive godt norsk. Dette kan du gjøre på to måter. Du kan levere dokumentasjon på bestått norskprøve nivå B1, eller du kan vise det gjennom en godt skrevet søknad og en samtale.

Utdanningsnivå:

Høyskole / Universitet, Diplom / Bachelorgrad

Personlige egenskaper:

Gode samarbeidsevner og samtidig evne til å jobbe selvstendig
Interesse og evne til å veilede og motivere mennesker i ulike livssituasjoner på vei mot selvstendighet
Evne til å arbeide strukturert og systematisk i en hektisk arbeidshverdag
Gode kommunikasjonsevner muntlig og skriftlig
Evne til å skape gode relasjoner både ovenfor andre kollegaer, lokalt næringsliv og andre eksterne samarbeidspartnere
Flerkulturell forståelse og evne til konfliktløsning
Løsningsorientert, effektiv og utadvendt
Personlige egenskaper vil bli vektlagt

Vi tilbyr:

Lønn etter tariff.
Gode arbeidsvilkår.
Gode forsikrings- og pensjonsordninger fra KLP.
Godt fagmiljø med erfarne og engasjerte kollegaer, med gode muligheter for kompetanseutvikling.

Annen informasjon:

For tilsetting innenfor oppvekst, barnevern eller helse- og omsorg må godkjent politiattest fremvises før tilsetting.
Etter søknadsfristens utløp, vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker dersom vedkommende selv ber om det. Opplysninger om en søker kan bli offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette.

 

Søk på stillingen her.

Fylke: Troms og Finnmark

Jobbtype: Fast

Heltid/Deltid: Heltid

Arbeidstid: Dag

 

Søknadsfrist: 13.04.2023

 

Tiltredelse: 01.05.2023

Arbeidssted: Enhet for integrering

 

Kontaktpersoner:

Anja Eliassen Borlaug

mob: +47 996 21 549

Maria Bøgeberg, enhetsleder

mob: +47 99 35 70 99

 

Hjemmeside:
www.harstad.kommune.no
Adresse: Asbjørn Selsbanes gate 9 9405 Harstad

Enhet for integrering

Oppgavene til enheten inkluderer:

Tildeling/hjelp til anskaffelse av bolig, samt bosetting og etablering av nyankomne flyktninger. Hjelp til godkjenning av kompetanse. Forvaltning av kommunens introduksjonsordning og ny integreringslov. Helsetjenester for nyankomne flyktninger. Voksenopplæring for nyankomne flyktninger og andre innvandrere i kommunen. Utarbeiding og oppfølging av individuelle kvalifiseringsplaner i samarbeid med skoleverk og NAV. Tilrettelegging av møteplasser mellom flyktninger og lokalbefolkning i samarbeid med Etat kultur og frivillige aktører. Samarbeid med skoler, lag og organisasjoner for å motvirke fremmedfrykt og diskriminering.

 

Del stillingen

Selskap

Harstad kommune

Kontaktinfo

  • Anja Eliassen Borlaug
  • Tittel: Avdelingsleder
  • E-Post:
  • Mobil/Tlf: mob: +47 996 21 549
  • Maria Bøgeberg
  • Tittel: Enhetsleder
  • E-Post:
  • Mobil/Tlf: mob: +47 99 35 70 99

Lokasjon

  • Harstad

Søknadsfrist

April 13, 2023